Rośnie rola usług w centrach handlowych Gemini Park Opublikowano 20 marca 2019
Szeroki wybór usług staje się coraz ważniejszym elementem przyciągającym klienta do galerii i umacniającym jej pozycję. Taki trend widoczny jest m.in. w centrach handlowych Gemini Park w Tychach i Bielsku-Białej. Oba obiekty stawiają dziś na kompleksowość i rodzinność oferty.

Więcej usług w tenant-mix? Taki trend

Usługi odgrywają coraz większą rolę zarówno w osadzaniu się nowego centrum handlowego na rynku, jak i budowaniu rynkowej przewagi konkurencyjnej już istniejących obiektów. Stają się także istotnym elementem strategii pozycjonowania, zwłaszcza w przypadku obiektów rodzinnych.

Nic więc dziwnego, że centra handlowe systematycznie zwiększają pulę najemców w tym segmencie. Już dziś na polskim rynku działają obiekty, w których usługi zajmują więcej niż 25% tenant-mix’u. Jak podkreślają eksperci, ten udział w najbliższych latach będzie rósł.

- Zmieniają się oczekiwania klientów względem centrów handlowych. Obiekt ma nie tylko zaspokajać potrzeby   zakupowe, oferując ogrom ciekawych polskich i zagranicznych marek, ale musi także zaspokajać potrzeby związane z niezbędnymi dla klienta usługami – mówi Tomasz Misztalewski, dyrektor Gemini Park Tychy.

-  Klienci chętniej wybierają na rynku te obiekty, które dysponują „podręczną” i kompleksową ofertą, pozwalającą na zaspokojenie różnych potrzeb podczas jednej wizyty. Taka oferta daje możliwość zarówno kupienia smartfona, butów czy ubrań, jak również załatwienia spraw w banku, na poczcie czy w salonie SPA – dodaje.

Gemini stawia na usługi
Tak jest m.in. w przypadku galerii Gemini Park.  Tyskie centrum handlowe ma w swojej ofercie już 25 punktów usługowych. Wypełniają one 17% oferty galerii. Podobnie jest w Bielsku-Białej. Tamtejszy Gemini Park dysponuje ofertą aż 28 punktów usługowych, które zajmują ponad 21% tenant-mix’u.

- Segment usług dynamicznie się rozwija, ale także dywersyfikuje. Na przestrzeni ostatnich lat widzimy wyraźnie, jak dostosowuje się do nowych wymagań, jakie mają konsumenci. Obok tradycyjnych usług, pojawiają się coraz częściej nowe formaty, specjalnie adaptowane na potrzeby centrów handlowych – mówi Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

Kobiety zyskują na rozwoju usług?
Najlepszym tego przykładem są usługi kierowane do kobiet, zwłaszcza związane ze zdrowiem i urodą.
 – Kobiety są dziś głównym odbiorcą usług, zwłaszcza w rodzinnych galeriach. To one wydają na nie najwięcej podczas jednej wizyty. Oczekują jednak, że nowoczesna galeria zapewni im takie usługi, które uzupełniać będą typowo modowy shopping – mówi Brączek.

- Z racji tego, że fryzjer i studio fitness są w Gemini Park czynne także w niedziele niehandlowe, usługi także w te dni cieszą się dużą popularnością. Panie często rezerwują telefonicznie lub osobiście wizytę u fryzjera właśnie na ten dzień. Fitness club również w wolne dni wypełnia się ćwiczącymi – dodaje.

Co przyciąga kobiety najczęściej? Oprócz najpopularniejszego fryzjera, są to dziś przede wszystkim: dzienne SPA, salon kosmetyczny, manicure/pedicure oraz studio fitness. –  Ponad połowa klientów Gemini Park to dziś kobiety. Obok sklepów z ubraniami, butami i biżuterią, szeroka oferta usług dla pań to dziś jeden z głównych powodów, dla których klientki wybierają nasze centrum. Ich rozwój tworzy więc dodatkowy powód, dla którego nasza galeria wybierana jest przez tę grupę, ale także przez całe rodziny  – dodaje.

Eko-usługi?
Ale nie tylko kobiety zyskują na większej ilości usług. W centrach handlowych coraz częściej obok banków i operatorów telefonii komórkowej, pojawiają się bardziej niszowe usługi, związane np. z ekologią i autokosmetyką.

 – Rynek usług szuka dla siebie nowych możliwości i kierunków, pozwalających wejść do tak atrakcyjnego miejsca jak galeria handlowa. Ostatnie lata przynoszą coraz więcej takich konceptów. Przykładem jest stacja ładowania pojazdów elektrycznych w Gemini Park czy wielostanowiskowa myjnia samochodowa. To sprawia, że rodzina może w centrum handlowym załatwić coraz więcej, także bardzo nietypowych spraw  – zauważa Brączek.

Usługi nakręcą ruch w niedziele niehandlowe?
Co ciekawe, rozwój usług w rodzinnych galeriach, zwłaszcza prowadzonych przez lokalnych biznesmenów, może mieć pozytywny wpływ na odwiedzalność centrów w niedziele niehandlowe. Powód? Przybywa najemców z tego segmentu, którzy decydują się  otworzyć się swój lokal w dni objęte zakazem handlu. Najlepszym przykładem jest także bielski Gemini Park.

- Od wejścia w życie ustawy jesteśmy otwarci w niedziele. Z początku koncentrowaliśmy się na ofercie gastronomicznej i rozrywkowej, teraz rozwijamy także ofertę usługową. Na przestrzeni ostatnich tygodni widzimy, jak rośnie liczba najemców, którzy wyrażają chęć bycia otwartym w niedziele niehandlowe. Już dziś czynny jest salon fryzjerki, klub fitness czy stacja ładowania pojazdów. Rozmowy prowadzimy z kolejnymi najemcami usługowymi. Wzmocnienie oferty niedzielnej usługami otwiera galerię na kolejną grupę klientów – mówi Brączek.

Dla pozycjonowania usługi są ważne
Nade wszystko kompleksowość usług pomaga centrum handlowemu w jego pozycjonowaniu. Zwłaszcza, jeśli galeria kładzie mocny akcent na rodzinność czy sąsiedzkość.   - Galeria rodzinna musi mieć zróżnicowaną, ale przede wszystkim kompleksową ofertę. W tym przypadku usługi nie są tylko dopełnieniem, ale równie istotnym elementem co np. restauracje czy oferta wyposażenia wnętrz - mówi Tomasz Misztalewski.

- Często o tym, że rodzina wybiera dane centrum handlowe przesądzają właśnie zgromadzone pod jednym dachem i co równie ważne - po sąsiedzku – usługi. Rodziny oczekują galerii funkcjonalnych, skrojonych do ich potrzeb i stylu życia. Oferta, z jaką wychodzi centrum handlowe na rynek musi być więc mocno zorientowana na codzienność konsumenta, jego potrzeby związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego, zdrowiem czy rozrywką  – dodaje Brączek.






Źródło: Gemini Park Bielsko-Biała
 Gemini Park Bielsko – Biała to nowoczesne centrum handlowo-rozrywkowe położone w samym sercu stolicy Podbeskidzia. Na ponad 42 tys. m kw. można znaleźć 120 sklepów, punktów usługowych i restauracji, a także niezwykle komfortowy, przestronny parking. Galeria cechuje się bardzo dobrą lokalizacją oraz świetnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi. Rodzinny charakter galerii sprawia, że obok bogatej oferty zakupowej, można w niej znaleźć także inne atrakcje stworzone z myślą o dzieciach, w tym „Park – W DECHE!” oraz park linowy. To pierwsza tego typu przestrzeń przy galerii handlowej w Polsce, który daje dzieciom możliwość aktywnego spędzenia czasu połączonego z nauką i poznaniem świata. Galeria działa od 2009 roku. W 2014 została natomiast rozbudowana.

 

 

Przypisane branże