Chcemy czegoś więcej niż sklepów
Potrzeby i oczekiwania Polaków względem centrów handlowych ewoluują. W opinii konsumentów idealna galeria to dziś miejsce, w którym nie tylko są setki sklepów dających tysiące możliwości zrobienia zakupów. Aż 93 proc. Polaków jest zdania, że galeria handlowa powinna przede wszystkim… dostarczać pozytywnych wrażeń.
88% uważa z kolei, że ma poprawiać nastrój. Wśród cech niezbędnych konsumenci wymieniają także ofertę, ale rozrywkową, infrastrukturę zachęcającą do odpoczynku w galerii, a także możliwość załatwienia wielu spraw pod jednym dachem.
Równie ważna dla konsumenta staje się m.in. obecność kina, stref kids play i restauracji z dobrą opinią na mieście. Galeria powinna także zachęcać do spędzania w niej czasu wolnego oraz organizować wydarzenia kulturalne – czytamy w raporcie „Galerie społecznościowe” firmy Savills.
Zmiany tych oczekiwań sprawiają, że w Polsce coraz mocniej rozwijają się galerie społecznościowe, czyli obiekty, które zachęcają swoją ofertą i infrastrukturą nie tylko do zakupów, ale także do zabawy, spotkań z przyjaciółmi, uczestnictwa w wydarzeniach, integracji i budowania społeczności. To również galerie, w których dynamicznie rozwija się oferta rozrywkowa oraz usługi.
- Rynek się zmienia, bo zmienia się konsument. Ten młodnieje. Do głosu dochodzi pokolenie, dla którego ważne jest budowanie społeczności, kolekcjonowanie przeżyć i doświadczenie poza zakupowe. To znacząco wpływa na rynek retail. Galerie stoją bowiem w obliczu wyzwania, jak przyciągnąć i zatrzymać klienta, dla którego oferta handlowa nie jest dziś najważniejszym elementem w centrum handlowym – mówi Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.
Na tym tle doskonale sprawdza się format galerii społecznościowej. – Mocne postawienie np. na ofertę rozrywkową, rozwój własnej infrastruktury w kierunku leisure&activity czy usług sprawia, że centrum handlowe może dziś zawalczyć o klienta szukającego czegoś więcej niż ciekawych sklepów. Pozwala to także obiektowi budować wokół siebie emocje, wpływające na częstotliwość wizyt i zakupów klienta – mówi.
Gemini Park wciąż rodzinne, ale i społecznościowe
Tak też jest w przypadku Gemini Park Bielsko-Biała. Ta rodzinna galeria od kilku lat coraz mocniej sięga po rozwiązania znane z galerii społecznościowych. Już dziś obiekt ma aż 7 z 8 cech tego typu centrów handlowych. Przykład? Galeria od blisko 5 lat prowadzi intensywne prace rewitalizacyjne terenów zielonych.
W ich efekcie udało się już stworzyć m.in. mający aż 11,5 tys. m kw. eko-park rozrywki nad rzeką Białą spełniający założenia tzw. trzeciego miejsca. Przestrzeń tę wypełniono atrakcjami dla dzieci, strefą gastronomiczną i wypoczynkową, a także parkiem linowym wśród koron starych drzew.
Ten kierunek galeria będzie rozwijać w 2019 roku. Na przyszły rok zaplanowano rozbudowę eko-parku, modernizację ma przejść sąsiadujący z galerią Park Strzygowskiego. Powstaną w nim m.in. trasy dla rolkarzy i trasy rowerowe. Z kolei nad rzeką Białą, dzięki Budżetowi Obywatelskiemu, powstanie zielona, miejska plaża oraz ścianka wspinaczkowa.
- W obrębie galerii od kilku lat zachodzą procesy rewitalizacyjne i miastotwórcze. Przy współpracy z miastem, mieszkańcami i naszymi partnerami tworzymy nowoczesną przestrzeń, która zachęca do integracji, zabawy, rekreacji i wypoczynku. Poszerzamy tym samym funkcje galerii, ale także rozwijamy ciekawą przestrzeń publiczną, która stopniowo przywraca mieszkańcom popularne przed laty tereny rekreacyjne - mówi Brączek.
Gemini Park mocno inwestuje także w rozwój infrastruktury wewnątrz obiektu. W galerii zakończył się właśnie prace nad stworzeniem nowej strefy wydarzeń, w której odbywać będą się m.in. imprezy kulturalne, wystawy i wydarzenia dla dzieci. Powstało także 10 stref wypoczynku rozsianych po całej galerii.
Na 2019 roku zaplanowano natomiast gruntowną modernizację strefy food court i poszerzenie jej dotychczasowej tradycyjnej funkcji. Galeria w swoich działaniach wychodzi także coraz częściej „w miasto”. W lutym 2018 roku Gemini Park zakończył realizację projektu „Skweru Poetów im. Kazimiery Alberti”. Wspólnie z Akademią Techniczno-Humanistyczną galeria stworzyła nową przestrzeń spotkań w Bielsku-Białej, angażując mieszkańców m.in. w proces wyboru patrona skweru.
Oferta też bardziej „społecznościowa”
Ale działania miastotwórcze, rewitalizacja i rozwój infrastruktury nie jedyne działania umacniające społecznościowy charakter Gemini Park. Zmienia się także oferta galerii. Dzięki skutecznie prowadzonej komercjalizacji zakończonej aktualnie ponad 99-procentowym najmem i toczącej się rekomercjalizacji oferta galerii stała się jeszcze bardziej kompleksowa i unikalna.
Już dziś ponad 30 proc. oferty Gemini Park zajmują restauracje, kino, fitness i rozrywka. Wśród najemców tych segmentów można znaleźć aż 14 restauracji i kawiarni, wielosalowe kino Cinema City, fitness club, a także strefę kids play oraz park rozrywki „W DECHĘ!”. Rozwija się także oferta usługowa, w tym oferta offline, z której klient nie ma możliwości skorzystania przez internet. W galerii działa już 30 punktów usługowych.
- Rozwijamy ofertę galerii, aby ta była atrakcyjna nie tylko dla osób chcących robić zakupy, ale także dla osób poszukujących w mieście rozrywki, rekreacji i miejsc, gdzie można po prostu spotkać się ze znajomymi przy jednym stole. Stawiamy więc na wyważoną ofertę, w której oferta handlowa i oferta rozrywkowa dopełniają się – mówi Krzysztof Brączek.
Ale to nie jedyny sposób, w jaki Gemini Park realizuje założenia galerii społecznościowej. Centrum handlowe mocno zaangażowane jest także w życie swojego miasta. Galeria co roku wspiera m.in. kilkanaście społecznych, ekologicznych i kulturalnych inicjatyw. W 2018 roku za swoją działalność otrzymała tytuł „Marka Śląskie” w kategorii CSR.
- Nie funkcjonujemy obok społeczności lokalnej, ale jesteśmy jej częścią. Od lat staramy się z nią integrować i pracować na jej rzecz. Wspieramy zarówno inicjatywy miejskie, jak również pomysły organizacji pozarządowych, a także osób indywidualnych. Z racji położenia w sercu Podbeskidzia działamy także na polu ekologii m.in. współorganizując akcję „Czyste Beskidy”. Takie zaangażowanie buduje emocjonalną więź z obiektem i miejscem, sprawia także, że jesteśmy postrzegani nie tylko jako dobry sąsiad, ale także jako integralna część bielskiej społeczności – mówi.
Zdaniem Krzysztofa Brączka, galerie społecznościowe to przyszłość rynku centrów handlowych w Polsce. – To kierunek, który w najbliższych latach będzie coraz bardziej zauważalny, zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach. Koncepcja galerii społecznościowe daje obiektowi wiele możliwości – mówi.
- Galeria, która kusi dobrą ofertą handlową, ale także emocjami buduje lojalność klienta. Tworzy mu także kolejne, dodatkowe powody do wizyty. To wpływa zarówno na postrzeganie obiektu, ale także na footfall i obroty. Sięgnięcie po tę koncepcję rozwoju umacnia także galerię, zwłaszcza w kontekście zakazu handlu. Galerie, które mają potencjał poza zakupowy lepiej sobie radzą przy ograniczeniach handlu, jakie od tego roku obowiązują w Polsce – podsumowuje.
Źródło: Gemini Park Bielsko-Biała
***
Gemini Park Bielsko – Biała to nowoczesne centrum handlowo-rozrywkowe położone w samym sercu stolicy Podbeskidzia. Na ponad 42 tys. m kw. można znaleźć 120 sklepów, punktów usługowych i restauracji, a także niezwykle komfortowy, przestronny parking. Galeria cechuje się bardzo dobrą lokalizacją oraz świetnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi. Rodzinny charakter galerii sprawia, że obok bogatej oferty zakupowej, można w niej znaleźć także inne atrakcje stworzone z myślą o dzieciach, w tym „Park – W DECHE!”. To pierwszy tego typu obiekt, który daje dzieciom możliwość aktywnego spędzenia czasu połączonego z nauką i poznaniem świata. Liczący sobie 5 tys. m kw. park w całości wykonany jest z drewna i materiałów przyjaznych środowisku. To jedyne takie miejsce na Podbeskidziu. Galeria działa od 2007 roku. W 2014 została natomiast rozbudowana.