Na jakim etapie jest dziś rekomercjalizacja Gemini Park?
Krzysztof Brączek: Rozmowy są na ostatniej prostej i mamy już za sobą negocjacje z największą grupą najemców. Sama rekomercjalizacja stopniowo realizowana jest od początku 2017 roku. W tym roku jednak nabrała rozpędu. W sumie rozmowy dotyczyły lub wciąż dotyczą 51 proc. GLA. W zeszłym roku udało się zakończyć owocnie rozmowy z 16 najemcami. W tym już z 27. Łącznie przedłużyliśmy umowy na 31 proc. GLA, tj. 13,5 tys. m kw. Na dalszą działalność w Gemini Park zdecydowały się m.in. Big Star, Bytom, C&A, Cinema City, Douglas, Empik, Monnari, New Yorker, Pepco czy RTV Euro AGD. Jednocześnie jesteśmy w trakcie rozmów z kolejnymi najemcami. Obejmują one zarówno partnerów, którzy są z nami od otwarcia w 2009 roku, jak również najemców, którzy dołączyli do nas w 2014 roku, czyli po rozbudowie obiektu. Najbliższe miesiące zapowiadają się więc pracowicie.
Jak Pan wspomniał część rozmów i negocjacji już za Państwem, jak ocenia Pan dotychczasowy ich przebieg?
Krzysztof Brączek: Pozytywnie, bo przebiegają w dużej mierze zgodnie z naszymi założeniami. Nasi partnerzy dostrzegają w dalszej współpracy i obecności w Gemini Park szansę dla swojego biznesu. Dlatego zdecydowana większość rozmów kończy się dziś przedłużeniem umowy na kolejne lata. Mówiąc wprost – firmy, które nam raz zaufały, nie utraciły tego zaufania, co jest dużym sukcesem obiektu. Co więcej, wśród naszych partnerów widzimy nie tylko zainteresowanie dalszą działalnością w galerii, ale też kolejnymi inwestycjami np. w dodatkowy metraż, remodeling czy nowy koncept.
O decyzjach przeważają jednak konkrety. Co zatem decyduje o tym, że najemca chce wiązać się z Gemini Park na kolejne 5, 10 lat, a w niektórych przypadkach na dodatkową inwestycję?
Krzysztof Brączek: Najemcy dostrzegają dziś mocną pozycję i potencjał biznesowy Gemini Park. Galeria jest obecnie w bardzo dobrym punkcie swojego rozwoju. Obiekt jest w 99-procentach skomercjalizowany, a jego budowana przez lata oferta jest doskonale skrojona do rynku i portfela tutejszego klienta. Co więcej, podoba się. Dowodem tego jest rosnąca systematycznie od kilku lat liczba klientów oraz idące w górę obroty. Tylko w 2017 roku odwiedziła nas rekordowa liczba 5,2 miliona klientów. Mieliśmy także frekwencję o 6 proc. powyżej indeksu krajowego notowanego przez ShopperTrak. W I półroczu 2018 w porównaniu do I półrocza 2017,
pomimo obowiązującego od marca zakazu handlu, zanotowaliśmy już wzrost footfall’u o 3 proc. Także obroty utrzymują się na stałym, wysokim poziomie. Zeszły rok zakończyliśmy z 15-procentami na plusie w stosunku do roku 2016. Trend ten utrzymuje się także w tym roku. To wyniki, które bezpośrednio mają wpływ na działalność najemcy, a tym samym także na jego decyzje biznesowe. Chociaż nie tylko one przeważają. Nasi najemcy zwracają np. uwagę na to, jak obiekt się zmienia, rozwija i jak jest zarządzany. Dostrzegają liczne inwestycje poczynione w ostatnich latach, w tym te związane z powstaniem i rozwojem parku „W DECHE!”, który obejmuje już ponad 11,5 tys. m kw. terenów rekreacyjnych przy galerii. Widzą także nasze starania związane z umacnianiem rynkowej pozycji jako galerii rodzinnej i pierwszego wyboru dla bielszczan. Nie bez znaczenia są także warunki, jakie tworzymy najemcom. W działaniach leasingowych staramy się być elastyczni i otwarci na potrzeby naszych partnerów biznesowych, traktując ich sukces jako wspólne wyzwanie. I to również jest doceniane, kiedy siadamy do stołu rozmów.
Jakie zmiany w ofercie wniesie prowadzona rekomercjalizacja?
Krzysztof Brączek: Jesteśmy przekonani, że po przeprowadzonej rekomercjalizacji nasza oferta będzie nie tylko odświeżona, poszerzona, ale przede wszystkim jeszcze ciekawsza dla naszych klientów. Moment przedłużania umów jest idealnym momentem na zmiany. Część najemców, która zostanie z nami na kolejne lata, ma w planach remodeling salonu, remont i zmianę aranżacji lub wprowadzenie nowego konceptu handlowego idącego z duchem czasu. Oznacza to, że obecne sklepy będą unowocześnione. W planach są także relokacje i powiększenia sklepów. Na taki krok zdecydowała się już m.in. marka By Dziubeka przenosząc się z wyspy handlowej do lokalu, który jest pierwszym i jedynym lokalem tej marki w Bielsku-Białej. Na większej powierzchni z powodzeniem działa już także m.in. Gatta, Big Star, Pepco, Monnari. Tego typu zmian będzie więcej. Widzimy wśród najemców zainteresowanie poszerzeniem działalności. Jednocześnie mamy w planach nowe otwarcia i rozwój oferty kluczowych dla nas segmentów.
Źródło: Gemini Park Bielsko-Biała