Gemini Park Bielsko-Biała coraz aktywniej wspiera społeczność lokalną [ZDJĘCIA] Opublikowano 24 kwietnia 2018

Tylko w ciągu ostatnich 5 lat Gemini Park Bielsko – Biała zorganizował lub wsparł ponad 200 projektów z aktywnym udziałem społeczności lokalnej lub na jej rzecz, w tym głośną akcję „Bielsko-Biała dla Toma Hanksa”. Liczba akcji społecznych galerii systematycznie rośnie, bo ewoluuje rola, jaką centrum handlowe pełni w ponad 170-tysięcznym mieście.

Galerie społecznie otwarte

Centra handlowe przestają być tylko destynacją zakupową. Ostatnie lata przynoszą rozwój ich społecznej roli w miastach. Galerie stają się miejscami skupiającymi i integrującymi społeczność lokalną, ale także działającymi na jej rzecz. Według raportu „Przyszłość rynku centrów handlowych” Międzynarodowej Rady Centrów Handlowych (ICSC), to jeden z najmocniejszych trendów ostatnich lat.

- Galerie w Polsce ewoluują. Z miejsc, w których robiliśmy wyłącznie zakupy, centra handlowe stają się miejscami spędzania czasu wolnego, coworkingu, rozrywki, a także ważnymi ośrodkami życia towarzyskiego. Z jednej strony to efekt m.in. inwestycji galerii w nowe przestrzenie, które temu sprzyjają, z drugiej to odpowiedź na zmieniające się oczekiwania, jakie mieszkańcy miast mają wobec tych obiektów –  mówi Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

Ci ostatni oczekują od galerii większego zaangażowania w życie miasta, a także przekształcania galerii w swoiste centra życia społecznego, w których zakupy są tylko jednym z elementów. Ten kierunek wymaga od właścicieli obiektów nie tylko inwestycji w strefy wypoczynkowe, gastronomiczne, place zabaw czy rozrywkę, pociąga za sobą także konieczność aktywnego rozwój współpracy z instytucjami, organizacjami non-profit, a także szerszej współpracy z samym miastem.

- Nowoczesna galeria nie może być tylko wyspą handlową i działać w oderwaniu od swoich sąsiadów i ich potrzeb, musi być częścią społeczności lokalnej, pełniąc funkcję m.in. integratora oddolnych inicjatyw mieszkańców, pomysłodawcy przedsięwzięć np. edukacyjnych lub mecenasa, który wspiera projekt mający jasno określony cel. To pozwala obiektowi nie tylko budować wokół siebie pozytywne skojarzenia i mocną pozycję na lokalnym rynku, ale co ważniejsze, daje mu możliwość zżycia się z sąsiedztwem i zrozumienia jego potrzeb  – mówi Brączek.

Gemini Park społecznie zaangażowany

Taki  kierunek w ostatnich latach obrało bielskie Gemini Park, coraz aktywniej uczestniczące w życiu miasta. Tylko w ciągu ostatnich 5 lat galeria zaangażowała się w ponad 200 projektów społecznych w swoim sąsiedztwie. Centrum aktywizowało się jednocześnie na 5 polach, wspierając lub organizując projekty edukacyjne, charytatywne, ekologiczne, prozdrowotne i kulturalne.

- Wspieramy inicjatywy mieszkańców, sami też wychodzimy ze swoimi, szukamy nisz i potrzeb. Jednocześnie cały czas inwestujemy w przestrzenie, które by integrowały mieszkańców. Dziś mamy uruchomione kilkanaście różnych form współpracy z instytucjami, fundacjami, miastem czy prywatnymi osobami, które zgłosiły się do nas z pomysłami. Jednocześnie realizujemy także autorskie projekty, zwłaszcza z obszaru edukacji. To wielowymiarowa aktywność, która z każdym rokiem się rozrastamówi  Anna Dworak, dyrektor marketingu i PR Gemini Park Bielsko-Biała.

I rzeczywiście, liczba projektów Gemini Park jest coraz większa. Dziś galeria wspiera m.in. akcję „Zapal się na niebiesko dla autyzmu”, gra wspólnie z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, wspiera akcję ekologiczną „Czyste Beskidy” oraz współorganizuje biegi charytatywne. Centrum handlowe aktywnie pomaga także lokalnej społeczności współpracując z Fundacją Złote Łany przy zbiórkach żywności.

Gemini Park wspiera też 3 lokalne drużyny sportowe TS Podbeskidzie (piłka nożna), BBTS Bielsko-Biała (siatkówka mężczyzn) i BKS Profi Credit Bielsko-Biała (siatkówka kobiet) oraz organizuje regularnie piknik organizacji pozarządowych ze swojego regionu.  W centrum handlowym odbywają się także kwesty, m.in. Motomikołajów na rzecz domu dziecka w Bielsku-Białej oraz zbiórki, w tym akcje krwiodawstwa. Wspieraną od lat akcją jest także projekt „Nie wypada nie pomagać” na rzecz lokalnego Szpitala Pediatrycznego.

W ciągu ostatniego roku galeria mocno zaangażowana była także w głośną akcję „Bielsko-Biała dla Toma Hanksa”. Właściciel galerii Rafal Sonik sfinansował zakup samochodu, a sama galeria zorganizowała  targi „Made in Bielsko-Biała”, promujące firmy i organizacje pozarządowe związane z miastem i regionem. Dochód z kwesty towarzyszącej wydarzeniu oraz całej akcji przeznaczony został na wyposażenie oddziału psychiatrii dziecięcej i młodzieżowej Szpitala Pediatrycznego w Bielsku-Białej.

Inwestycje, które integrują i wprawiają w ruch mieszkańców

Ale Gemini Park nie tylko wspiera i organizuje, od kilku lat także mocno inwestuje w przestrzenie, które sprzyjają integracji mieszkańców Bielska-Białej.  Najlepszym przykładem jest oddany do użytku w 2016 roku Park W DECHE!, pierwsza tego typu inwestycja galerii handlowej w Polsce, która łączy edukację i rozrywkę, z propagowaniem postaw proekologicznych.

- Na powierzchni ponad 5 tys. m kw. stworzyliśmy w pełni ekologiczny, edukacyjno-rekreacyjny park z kilkunastoma atrakcjami wykonanymi z drewna, w którym dzieci mogą poznawać świat i rozwijać logiczne myślenie, a także uczyć się odpowiedzialności za środowisko naturalne. W ten sposób łączymy naukę z zabawą, tworząc jednocześnie ważną w Bielsku-Białej przestrzeń integrującą rodziny wokół tematów takich jak edukacja czy ekologiaMarcin Ochmański, project manager Gemini Park Bielsko-Biała, który odpowiada za rozwój inwestycji na terenach zielonych.

I to działa. W sezonie miesięcznie Park „W DECHE!” odwiedza kilkanaście tysięcy mieszkańców Podbeskidzia i turystów. Organizowane są tam akcje tematyczne, warsztaty i zajęcia edukacyjne, a także półkolonie, wycieczki szkolne i przedszkolne połączone z edu-zabawami. – Udało się nam zrewitalizować i przekształcić teren zlokalizowany przy naszym obiekcie, dotychczas niewykorzystany, w miejsce, które dziś spełnia nie tylko funkcję rekreacyjną. To przykład, jak dzięki tego typu inwestycji można ożywić tereny zielone w mieście, a jednocześnie stworzyć przestrzeń, która spełni kilka społecznych funkcji – dodaje.

Ale to nie jedyna przestrzeń, jaką Gemini Park stworzyło  w tym miejscu z myślą o bielszczanach. Przy parku W DECHE!” od maja tego roku działać będzie także rekreacyjny park linowy z aż 3 trasami i atrakcjami takimi jak m.in. kładki, mostki, wiszące wyspy i krzesła. – To miejsce, które w zamyśle ma promować aktywność i zdrowy styl życia, tworząc jednocześnie interesujące miejsce, gdzie mogą poznać się sąsiedzi – przekonuje Marcin Ochmański.

Ten kierunek rozwoju przestrzeni galeria ma w planach kontynuować. – Aktywnie współpracujemy z miastem, przed nami dalsza rewitalizacja terenów zielonych Parku Strzygowskiego, który zlokalizowany przy naszym obiekcie. Kierunek, który obraliśmy 3 lata temu się sprawdza i chcemy go rozwijać w najbliższych latach, tworząc przestrzenie, które zapełniają niszę w Bielsku, a jednocześnie odzwierciedlają potrzeby jakie ma nasza lokalna społeczność – deklaruje przedstawiciel galerii.

***

Gemini Park Bielsko – Biała to nowoczesne centrum handlowo-rozrywkowe położone w samym sercu stolicy Podbeskidzia. Na ponad 40 tys. m kw. można znaleźć 120 sklepów, punktów usługowych i restauracji, a także niezwykle komfortowy, przestronny parking. Galeria cechuje się bardzo dobrą lokalizacją oraz świetnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi. Rodzinny charakter galerii sprawia, że obok bogatej oferty zakupowej, można w niej znaleźć także inne atrakcje stworzone z myślą o dzieciach, w tym „Park – W DECHE!”. To pierwszy tego typu obiekt, który daje dzieciom możliwość aktywnego spędzenia czasu połączonego z nauką i poznaniem świata. Liczący sobie 5 tys. m kw. park w całości wykonany jest z drewna i materiałów przyjaznych środowisku. To jedyne takie miejsce na Podbeskidziu. Galeria działa od 2007 roku. W 2014 została natomiast rozbudowana.

 

Źródło: Gemini Park Bielsko-Biała

Przypisane branże